Banancupcakes med glasyr

2011-02-05



Dessa muffins gjorde jag och tog med mig till både mitt och mammas jobb.
Mycket uppskattat!
 Har använt mig av Leila Lindholms grundrecept och lagt till lite egna saker.
Extra goda blir dom om dom får stå orörda över natten.

Det här behöver du för 12-16cupcakes:
100 g smör
3 st ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
1 st citron
3 ½dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 mogna bananer
Florsocker
Vatten
Gul karamellfärg
Choklad

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg,socker och vaniljsocker pösigt.
3. Mosa bananerna.
4. Smält smöret och blanda i mjölken.
5. Häll mjölkblandningen och bananerna i äggblandningen.
6. Blanda vetemjöl,bakpulver och salt och tillsätt även det till äggblandningen.
7. Ställ ut muffinsformar i en muffinsplåt (helst) och fyll dom med 2/3 med smet.
8. Grädda mitt i ugnen i en kvart.
9. Blanda florsocker och vatten till önskad mängd glasyr.
10. Riv ner lite citronskal och häll på karamellfärgen.
11. Bred på muffinsen när dom har svalnat ordentligt.
12. Smält choklad och gör mönster direkt på muffinsen eller på ett bakplåtspapper och låt det stelna.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Webbplats:


Kommentar:

RSS 2.0