Traditionell omelett

2011-05-10


Mitt första inlägg på den här bloggen var en gott-och-blandat-omelett och för att fira grundandet av vår facebook-sida så tänkte jag gå tillbaka till rötterna och göra en till! Den här gången tänkte jag göra en "riktig", dubbelvikt omelett och den blev faktiskt ännu godare än de jag gjort hittills, som jag varken vänt eller vikt. Har ni inte kantareller så kan de ersättas med någon annan svamp eller varför inte lite strimlad paprika? Detta var min frukost igår, tillsammans med en skål med frukt, nötter och yoghurt och en stor kopp kaffe! / Tobias


Du behöver, för en omelett:
3 ägg
½ tsk salt
½ svartpeppar
½ dl riven ost
1 tomat
15 trattkantareller / 3 champinjoner
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
Smör till stekning
3 blad romansallad till servering

Gör så här:
1. Skiva tomaten tunt och stek skivorna på hög värme i smör, 2 minuter på varje sida. Ta upp dem och lägg dem åt sidan.
2. Finhacka löken och vitlöken, dela svamparna grovt.
3. Fräs löken och svampen under omrörning i några minuter, tills de mjuknat och fått färg. Lägg fräset åt sidan.
4. Vispa ihop äggen, saltet och pepparn i en skål.
5. Lägg på nytt smör i pannan, håll värmen medelhög och häll på äggen.
6. Flytta runt äggen med en gaffel under de första 30 sekunderna i pannan, tills det börjar stelna. Vinkla runt pannan så att äggen fördelas över hela omeletten.
7. Sänk värmen och låt det steka under en minut.
8. Finfördela osten på omeletten när du ser att äggsmeten börjar stelna på toppen.
9. Lägg ut fyllningen och tomaterna på ena halvan av omeletten, vänd försiktigt den andra halvan över fyllningen och ta pannan av värmen. Låt den vila nån minut och servera den sedan med sallad.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Webbplats:


Kommentar:

RSS 2.0