Falafel i pitabröd

2011-05-08

Falafel var mitt första, riktiga matexperiment när jag och Sara blev vegeterianer januari 2010. Jag tyckte att det var så gott att jag lagade det så ofta jag kunde. Har vi tid och ork så friterar vi dem, men de går bra att steka också, men då blir de inte lika krispiga. Vi använder ingen fritös, utan en vanlig gryta och det funkar fint. Tänk bara på att inte låta oljan blir för varm. Börjar den närma sig brännpunkten så börjar den ryka och då är det bara att ta av grytan från plattan. Om man vill kan man även hacka lite lök och ha i smeten, kanske en vitlöksklyfta eller två också, samt lite spiskummin.

Du behöver, för fyra portioner (10 falaflar):

Falafelsmeten:
400g kokta kikärtor
½ dl maizena
½ tsk salt
1 tsk svartpeppar
1½ tsk chilipulver/flakes
ev. lite vatten
1 dl ströbröd

Raps/solros/frityrolja till fritering

Kall sås:
3 dl gräddfil
1 pressad vitlöksklyfta
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 msk olivolja

Till servering:
Pitabröd, sallad, tomat, gurka, rödlök, pommes frites eller klyftpotatis 


Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser till såsen och ställ den i kylen
2. Skölj kikärtorna noga och kör dem i en mixer. De behöver inte bli helt söndermixade.
3. Blanda i maizenan och kryddorna och forma det till en smet.
4. Rulla smeten till tio runda bollar, cirka 4 cm i diameter. Om smeten är för torr för att rullas, tillsätt lite vatten. Om den är för lös, tillsätt mer maizena.
5. Rulla falaflarna i ströbröd och se till att de täcks ordentligt.
6. Häll upp tillräckligt mycket olja för att täcka falaflarna helt i en gryta. Värm upp oljan till 180 grader, testa med en bit falafelsmet om den är varm nog. Börjar det bubbla ordentligt när den hamnar i oljan är den varm nog.
7. Fritera falaflarna i cirka 8 minuter, fem åt gången, och låt dem rinna av på hushållspapper.

 

Alice

om ni vill testa på ett annat recept på falafel så har jag ett jättebra ett från den tiden min mammas karl befann sig i israel och jobbade på en kibbutz där dom lagade falafel hela dagarna. heeeeelt underbart goda kan jag säga! :D



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Webbplats:


Kommentar:

RSS 2.0