Kardemummascones

2011-02-13


Det här kan ha varit den godaste frukosten på länge!
Kardemumma och scones var en perfekt kombination, tack för det Leila Lindholm!

Det här behöver du för 3st stora scones:
4½ dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 tsk kardemummakärnor
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
½ dl råsocker
125 g kallt smör
2 ägg
2 dl mjölk
Vallmofrö/linfrö eller annat valfritt att ha på

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda vetemjöl,salt,bakpulver och råsocker.
3. Dela smöret och fördela det i blandningen.
4. Krossa kardemummakärnorna i en mortel.
5. Vispa ett av äggen tillsammans med mjölken och låt koka upp tillsammans med kardemumman.
6. Häll vätskan över dom torra ingredienserna och arbeta ihop till en deg.
7. Dela degen i tre delar och forma dom till platta rundlar, dra två tunna linjer tvärs över med hjälp av en kniv (se bilden) och gör lite hål med en gaffel.
8. Pensla med det andra ägget och strö över valfri garnering.
9. Grädda i ugnen i 10min.

soldansbarn

jag gillar din blogg! :) bra att kolla in när man inte har någon inspiration alls :P jag tänkte dock ge dig ett gott recept på böngryta.



2 burkar krossade tomater

1 paket vita bönor, kidneybönor (man får ta vad man gillar :))

gröna linser

en gul lök

paprika (valfri färg och storlek)

1-2 tsk röd currypasta

cayennepeppar, salt, basilika och peppar efter smak. Jag gjorde min stark eftersom jag älskar stark mat men alla får göra som de vill ;)



serveras med ris eller bara en sallad. MUMS!



säg till om du testar den, å vad du tyckte! :)



hoppas allt är bra annars. kramar!

http://soldansbarn.blogspot.com
2011-02-15 16:01:20


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Webbplats:


Kommentar:

RSS 2.0