Janssons frestelse

2012-12-14

Jag, Sara, har aldrig varit något stort fan av janssons frestelse.
Jag vet inte hur många jular jag fått order om att i alla fall smaka, men det har varit lika äckligt varje gång. 
Givetvis på grund av ansjovisen. Vilken tur då att det går alldeles utmärkt att göra en jansson utan fisk!
Vi bytade ut ansjovisen mot kapris, men kollar man runt på nätet hittar man också recept med oliver, zucchini, champinjoner, eller tartexpastej.
Och vi kan garantera er, trots avsaknaden av ansjovis doftade det janssons och jul i hela lägenheten när vi hade denna traditionella rätt i ugnen.
 
Det här behöver du:
1 kg mjölig potatis
2 gula lökar, skivade
1 liten burk kapris
2 msk mjölkfritt margarin
2½ dl havregrädde
1 dl havremjölk
Salt och peppar

Gör så här:
1. Skala och dela potatisen till avlånga stänger.
2. Stek löken i margarinet ett par minuter.
3. Blanda havregrädde, kapris, salt och peppar. Ta även lite av spadet från kaprisen om du vill!
4. Lägg hälften av potatisen i botten av en smord form, löken i mitten och resten av potatisen på toppen.
5. Häll över gräddblandningen och gratinera i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.
6. Ta ut formen ur ugnen och häll över havremjölken, gratinera sen i ytterligare 20 minuter eller så länge det krävs för att potatisen ska bli mjuk.
Paula

Jag håller helt med om anjovisen i Jansson, blä! Men har också börjat upptäcka de vegetariska versionerna. Jag åt en just med kapris på en julfest igår, det var gott!

Svar: Fungerar ju minst lika bra! :)
intebarasallad.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Webbplats:


Kommentar:

RSS 2.0