Homer Simpson-tårta!

2011-04-09


Idag fyller min lillebror 12 år.
Han är en stor fantast av Simpsons och missar helst inte ett endaste avsnitt.
Därför var jag, Sara, bara tvungen att göra denna tårta!
Även om jag hade lovat mig själv att aldrig göra en egen tårta igen.
Jag tycker att dekora tårtor är bland det roligaste, men att baka egen tårtbotten är något som aldrig brukar gå min väg.
Det är en lite klurigt att skära dom i 3 delar, men det är alltid roligare att göra själv än att köpa i affär!


Det här behöver du:
Tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Smör
Ströbröd
Fyllning:
Jordgubbssylt
Marsanpulver
Mjölk
Dekoration:
500 g marsipan
3 dl grädde
Gul karamellfärg
Lakritssnören
Vit kristyr på tub (alternativt florsocker blandat med en skvätt vatten)
Nutella
Florsocker

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa socker och ägg ordentligt pösigt med en elvisp!
2. Blanda potatismjöl,vetemjöl och bakpulver.
3. Rör försiktigt i mjölblandningen i äggsmeten.
4. Smöra en inte alltför stor, rund ugnsform med avtagbar botten och ströbröa den.
5. Sätt in formen i ugnen och ändra graderna till 175. Låt kakan va inne i ca 30 min och låt den sedan svalna.

6. Blanda gul karamellfärg ordentligt med marsipanen så den får en jämn gul färg. Låt sedan marsipanen kallna en stund i kylskåp.
7. Kavla ut marsipanen mellan 2 ark bakplåtspapper.

8. Blanda marsansås enligt anvisningar på förpackningen och vispa grädde.
9. Dela kakan i 3 delar.
10. Bred jordgubbssylt på det nedersta lagret, marsansås på det andra och grädde på det översta,samt runt tårtan.
11. Lägg på marsipanlocket och resten kan ni nog lista ut själva med hjälp av bilden! :)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Webbplats:


Kommentar:

RSS 2.0