Potatispaj med ruccola och fetaost

2011-03-17


I denna rätt får ruccolan en helt annan smak än vad man är van vid och man förstår plötsligt varför den från början kallades senapskål. I övrigt en väldigt god paj som vi garanterat ska prova att göra igen när midsommar närmar sig och man kan ha färskpotatis i istället!

Det här behöver du för 4 portioner:
Deg:
1 dl grahamsmjöl
1½ dl vetemjöl
2 krm salt
125 g smör eller margarin
Fyllning:
300 g småpotatis
75 g rädisor
75 g ruccolasallad
150 g fetaost
3 ägg
2 dl mjölk
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar

Gör så här:
1. Blanda mjöl och salt och klicka ner smöret i småbitar och arbeta ihop till en deg.
2. Pressa ut degen i en pajform (helst lite större än vår) och ställ den kallt i 20min.
3. Sätt ugnen på 200 grader.
4. Skölj potatisen och rädisorna och dela dom i mindre klyftor.
5. Koka potatisen i 5-7min och lägg i rädisorna på slutet.
6. Skölj ruccolan och dela den i bitar, skär fetaosten i tärningar.
7. Vispa samman ägg, mjölk och kryddorna.
8. Pricka pajskalet med en gaffel och förgrädda det i 10min.
9. Varva potatis, grönsaker och fetaost i pajskalet och häll slutligen över äggstanningen och grädda i ugnen i ca 35min.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Webbplats:


Kommentar:

RSS 2.0